Podcasty w strategii marketingowej

Podcast to dźwiękowy zapis rozmowy lub wypowiedzi. W ostatnich latach można zauważyć postępujący trend zainteresowania tą formą przekazu. Wiele źródeł donosi, że słuchacze podcastów coraz częściej decydują się na tego rodzaju odsłuchy, kosztem audycji radiowych. Nikogo nie powinien dziwić więc fakt, że marketerzy zaczęli interesować się podcastami w celach promocyjnych.

Czym są podcasty?

Podcasty z założenia wymagają od autorów systematyczności. Kolejne serie nagrań powinny być nadawane w określonych odcinkach czasu. Sprzyja to budowaniu lojalnej społeczności. Audycje publikowane są w popularnych serwisach jak np. Spotify lub iTunes, a także coraz częściej na Youtubie. Firmy zakładają autorskie kanały poświęcone tematyce wynikającej z ich branży. Istotą tych profili jest zachowanie podcastowego charakteru. Każde nagranie musi być poświęcone konkretnej tematyce i przygotowane w formie rozmowy lub wypowiedzi. Ważne by przekaz wyglądał możliwie najbardziej autentycznie, tak jakby nie był poddany obróbce produkcyjnej. W zasadzie nawet nie powinien… Im więcej w nim naturalnych zachowań, tym zyskuje na autentyczności. Umiar w tym wypadku to podstawa. Wiadomym jest że podcast firmowy ma służyć promocji marki, jednak reklama nie może być nachalna. W takiej formie może wywołać niepotrzebne irytacje i zbędne dyskusje społeczności na kanale.

Od czego zacząć?

Słuchacze najczęściej sięgają po podcasty w celach rozrywkowych, informacyjnych lub związanych z ich zainteresowaniami. Zadaniem marki nim przystąpi do założenia własnego kanału, jest dookreślenie profilu konsumenta – odbiorcy. Na tej podstawie należy opracować tematykę i scenariusze nagrań. Wówczas emisje nie będą ‘rzucane w cyberprzestrzeń’, ale dotrą do zakładanego targetu. Podstawowe informacje na temat pasji i codzienności słuchaczy, pozwolą zbudować wartościowy dla nich content. A w ślad za tym reakcje. Nagrania tylko wtedy mają sens, gdy będą skomentowane.

Doświadczenie innych

Tematyka to jednak nie wszystko. Każda kampania marketingowa wymaga precyzji i planu. Nawet jeśli ma przyjąć formę spontanicznej rozmowy, powinna być dobrze przygotowana. Najlepiej jest zacząć od współpracy z doświadczonym podcasterem, który wyprowadzi kanał na głębokie wody. Jego rozpoznawalność zapewni marce dodatkowe odsłuchy i co najważniejsze, realizację celów kampanii. Warto rozejrzeć się wśród influencerów. Wielu twórców podcastów wywodzi się właśnie z tej branży.

Tematyka

Reklama za pomocą podcastów to jedna z bardziej skutecznych, choć wciąż mało popularnych form budowania wizerunku eksperta. Przedstawiciel marki pojawia się w tej roli edukując odbiorcę. Nawiązuje z nim kontakt poprzez odpowiadanie na pytania, które wcześniej zebrał na kanale. Na nagrania można również zapraszać gości. Ich obecność dodatkowo wzmocni wiarygodność przekazu. Mogą nimi być influencerzy lub celebryci, ale także zwykli konsumenci, którzy znają i cenią markę. Temat spotkania może dotyczyć każdej dziedziny życia. Im bardziej odnosi się do bieżących sytuacji na świecie, tym cieszy się większą popularnością. Niezależnie od problemu, rozwiązanie i wsparcie niesie marka lub usługa, którą świadczy.

Podcasty reklamowe to prawdziwa sztuka. Przyznać trzeba że nie są najprostszym narzędziem reklamowym. Warto się jednak im przyjrzeć głębiej i rozważyć założenie własnego kanału. Jest to bowiem działanie promocyjne z ogromnym potencjałem. Wystarczy mieć oryginalny pomysł na prowadzenie takiej aktywności w sieci. Wówczas efektywność nagrań może przewyższyć zakładane KPI. Nagrania służą zazwyczaj celom rozrywkowo-informacyjnym. Słuchacz musi odczuwać zaciekawienie, ale i bawić się tym, co słyszy. Podstawa to wartościowy temat dopasowany do oczekiwań i potrzeb odbiorcy.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *