AdBlock i inne programy blokujące reklamy. Czy kampanie banerowe to przeszłość?

Wszechogarniające reklamy są zmorą naszej codzienności. Atakują zewsząd: z telewizora, radia, gazet, na ulicy. No i wreszcie z Internetu. Niektórzy starają się je ignorować, inni natomiast stosują różnego rodzaju programy zabezpieczające. Czy więc banery w Internecie to już przeżytek?

Baner był pierwszy

Pojawienie się banera reklamowego na stronie internetowej rozpoczęło historię marketingu internetowego. Miało to miejsce w 1994 roku na witrynie hotwired.com. Czarny prostokąt pytał „Kliknąłeś tutaj?”, a kliknięcie powodowało przekierowanie na stronę At&T. W baner klikał prawie co drugi internauta, co dziś brzmi jak bajka. Taka jednak była rzeczywistość i dlatego banery w Internecie stały się tak popularne. Za stosunkowo nieduże pieniądze można było szybko dotrzeć do coraz większego kręgu odbiorców. Hossa banerowych reklamodawców nie mogła jednać trwać bez końca.

Zablokujmy reklamy!

Na początku drugiej dekady XXI wieku formuła banerowa zaczęła się wyczerpywać. Było ich tak dużo, że internauci robili wszystko, byle ich tylko uniknąć. Klikalność spadła poniżej 1%, co było też wynikiem powstania oprogramowania blokującego reklamy, czyli tzw. adblockerów. Mają one za zadanie chronić użytkowników przed wyświetlaniem reklam, a co ważne pomagają też chronić przed wejściem na zawirusowane strony.

Typy adblokerów

Przed reklamami można się zabezpieczyć na kilka różnych sposobów. Pierwszym i najpopularniejszym to rozszerzenia przeglądarki. Są to płatne lub bezpłatne aplikacje, które są kompatybilne z większością przeglądarek. Najpopularniejszym przykładem jest tu AdBlock. Innym popularnym sposobem blokowania reklam jest używanie odpowiednich przeglądarek, które posiadają funkcję blokującą. Przykładami tutaj są Opera czy Firefox. Reklamy możemy blokować także za pomocą VPN (wirtualna sieć prywatna) czy specjalnych routerów.

Co w zamian?

Ponieważ natura nie znosi próżni, działania marketingowe przeniosły się do innych kanałów. Przykładem może być tu nienachalny, a skuteczny marketing szeptany. Do innych popularnych dziś form marketingu internetowego zaliczamy: marketing treści, influencer marketing czy działania eRzecznika.

Wydaje się, że w dobie nowych trendów marketingu internetowego i ich skuteczności, kampanie banerowe są już tylko melodią przeszłości. Mogą najwyżej być śladowym uzupełnieniem innych kampanii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *