Zastanawiałeś się kiedyś, co dokładnie wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce? Czynników jest wiele. Jednym z nich są tzw. backlinki. 55,24 proc. stron wciąż nie posiada ani jednego backlinku. Możesz być przed nimi, dbając właśnie o linki do Twojej strony.
Papierowe gazety co roku publikują zestawienia opiniotwórczości. Chodzi o to, która z nich jest najczęściej cytowana. W domyśle to ta cieszy się największym szacunkiem i popularnością. Na podobnej zasadzie działają backlinki, czyli linki prowadzące do strony z innych portali.
Organiczne backlinki – co to jest?
Dlaczego najpopularniejsze serwisy w Polsce są… najpopularniejsze? Bo ich treści organicznie rozchodzą się po internecie: pokazujemy je znajomym i linkujemy do nich na blogach. Jeśli chcesz, by w sieci pojawiły się organicznie Twoje backlinki, nie masz wyboru: musisz tworzyć treści, które przyciągają.
RADA: Jeśli masz na swojej stronie tylko stronę główną i kilka podstron, trudno liczyć na viralove rozchodzenie się backlinków po sieci. Jeśli z kolei zainwestujesz w blog firmowy, a na nim będziesz miał 50 tekstów, to o 50 razy zwiększa się szansa, że ktoś trafi na Twój tekst i poda go dalej. Przy okazji możesz linkować też pomiędzy swoimi treściami, dodatkowo zwiększając ruch na stronie i pozycję w Google.
Jak zdobyć wartościowe backlinki?
Dość trudno spodziewać się dużej ilości organicznych linków do strony lokalnego zakładu czy biura. Aby je pozyskać, trzeba wykazać się nieco większą inwencją. Plan strategii można opracować wraz z agencją marketingową lub rozpisać działania samemu. Trzeba przygotować się na kilka miesięcy pracy, zanim pojawią się efekty. Sposoby na to, by poprawić pozycję strony w wyszukiwarce, wciąż się zmieniają. Stare linki po czasie mogą wygasnąć. Dlatego zdobywanie backlinków dla strony powinno być procesem, a nie jednorazowym działaniem.
Kilka technik zdobywania backlinków, które działają w 2020 roku:
- posty gościnne – na stronach branżowych, blogach. Umawiając się na zamieszczenie merytorycznego postu, zaznacz, że w stopce ma znaleźć się link do strony.
- listy, rankingi – blogerzy tworzą listy firm i rankingi. Portale branżowe i książki telefoniczne zawierają spisy przedsiębiorców z danej okolicy.
- strona Google – coraz częściej jednak użytkownicy kończą poszukiwania firmy na stronie głównej Google. Tam też możesz zamieścić adres firmy (wizytówka, mapa).
Uważaj na budowanie backlinków za pomocą czarnego SEO
Niestety ci, którzy korzystają z usług agencji marketingowej, nie zawsze mogą mieć pewność, że ich backlinki są wiarygodne. Część firm stosuje taktyki takie, jak:
- wklejanie linków masowo pod postami na blogach.
- Farma linków – grupa niskiej jakości stron, które linkują do siebie nawzajem.
- ukryte linki, w które nie da się kliknąć – służą tylko do poprawiania pozycji w wyszukiwarce.
Niestety korzystanie z tego typu technik może zaszkodzić wiarygodności i wizerunkowi strony. Algorytmy Google coraz lepiej wychwytują manipulacje. W najgorszym razie mogą usunąć z wyników wyszukiwania stronę, która stosuje nieuczciwe techniki.