Firmy, które chcą, aby ich działania w sieci przynosiły zamierzone efekty muszą posiadać stronę internetową. Jest to ich wizytówka w Internecie, dzięki której mogą oni pozyskiwać nowych klientów, docierać do nich, przekazywać im najważniejsze informacje. Natomiast czym jest optymalizacja strony internetowej? To działania, które podejmuje się w celu poprawy jej funkcjonowania. Jak wiadomo strona musi ładować się szybko w przeciwnym wypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient ją opuści. Na czym polega optymalizacja strony internetowej i co dobrego może nieść dla firmy?
Czym jest optymalizacja strony internetowej?
Optymalizacja strony internetowej, czyli SEO (ang. Search Engine Optimazation) to wszystkie działania jakie podejmowane są w celu poprawy jej odbioru przez wyszukiwarkę Google, co może również skutkować zwiększeniem jej pozycji w darmowych wynikach wyszukiwania. Można ją prowadzić na stronie, czyli wówczas podejmowane będą wszystkie działania bezpośrednio na stronie www, poprawiane będą różne elementy witryny, ale mogą też być podejmowane off-site, czyli poza nią. Działania takie polegają natomiast na zdobywaniu wartościowych linków z innych miejsc w sieci oraz na tworzeniu innych sygnałów, które nazywane są pozycjonowaniem stron. Optymalizacja strony internetowej jest bardzo ważna, ponieważ bez niej strona nie przyniesie takich efektów jakich oczekuje jej właściciel.
Dlaczego optymalizacja strony internetowej jest tak ważna?
Jeżeli strona internetowa zostanie odpowiednio zoptymalizowana, zdecydowanie ułatwi to poruszanie się wyszukiwarek po niej i ocenę jej zawartości, podobnie będzie w przypadku użytkowników. Jeśli strona jest zoptymalizowana odwiedzający ją klient jest w stanie szybko ocenić, czy odpowiada ona jego zapytaniu i czy będzie dla niego wartościowa. Jeśli witryna zostanie pozytywnie odebrana przez wyszukiwarkę, to znaczy, że wyszukiwarka uzna znajdujące się na niej informacje za wartościowe i przydatne będzie taką stronę wyświetlała wyżej niż inne.
Trzeba jednak podczas optymalizowania strony internetowej pamiętać, że jednak najważniejszym recenzentem jest klient. Dlatego właśnie to głównie pod jego wymagania należy ją optymalizować. Inne cele jakie optymalizacja strony internetowej realizuje jest ułatwienie zrozumienia o czym jest strona, określenie czy witryna jest istotna dla szukanego hasła bądź zapytania, a także uznanie strony za godną do wyświetlania jej wysoko w wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja strony internetowej – kto powinien ją przeprowadzać?
Optymalizacja strony internetowej jest dla każdej osoby, która posiada witrynę internetową i która chce pozyskiwać użytkowników. Osoby, które prowadzą sklep internetowy bądź ofertową stronę, szczególnie powinny wziąć pod uwagę działania SEO. Dzięki nim witryna stanie się lepiej widoczna i bardziej przyjazna dla odbiorcy. Co więcej audyt SEO w trakcie budowania strony to jeden z najważniejszych elementów, dzięki któremu możliwe będzie osiągniecie wszystkich zamierzonych efektów.
Po jakim czasie widać efekty pozycjonowania?
Optymalizacja strony internetowej czas jej trwania i szybkość pojawienia się efektów, będzie zależało od pewnych czynników. Można podzielić owe działania na rodzaj stron na jakich są prowadzone. W przypadku małego sklepu internetowego pierwsze efekty mogą być widoczne już po 2 do 8 miesięcy, może się wtedy pojawić wzrost widoczności i wzrost ruchu na stronie, natomiast w przypadku dużego sklepu internetowego efekty te będą widoczne po 4 lub 6 miesiącach, mała lokalna strona internetowa, tutaj efekty widoczne mogą być już po 2 lub 3 miesiącach.
Najczęściej zauważalnymi efektami jest zwiększenie ruchu na stronie oraz wzrost jej widoczności w wyszukiwarce Google. Optymalizacja strony internetowej jest więc bardzo korzystnym dla firmy działaniem, również dla tych małych, które walczą o klienta na swoim lokalnym rynku.
Optymalizacja strony internetowej off site, a czas jej pozycjonowania
Zdobywanie linków dla strony to bardzo ważne działanie podejmowane w procesie pozycjonowania, jednak by przynosiło ono takie efekty jakie założyła sobie dana firma. Spełnione muszą być pewne warunki. Po pierwsze linki muszą pochodzić z wartościowych źródeł, a ich przyrost musi następować stopniowo. Jeśli strona już kiedyś korzystała. Link buildingu może posiadać dużo linków ze stron spamerskich i przez to zostać narażona na filtr od Google. Tak więc budowanie wysokiej jakości linków wymaga czasu i nie da się jej przyspieszyć.