Reklama pod postacią kolorowych, wielkoformatowych billboardów, plakatów, które można z łatwością znaleźć na wielkich słupach reklamowych, jest nam bardzo dobrze znana. Jednak jak łatwo się domyślić reklama nie zawsze przybierała taki format. W dawnych czasach nie było mediów społecznościowych, nie było content marketingu, czy też działań SEO. A jednak firmy radziły sobie w branży i potrafiły się świetnie zareklamować.
Głośny krzyk
Pierwszą formą reklamy, kiedy ludzie nie znali jeszcze słowa pisanego, był krzyk. To właśnie w taki sposób ludzie zachwalali swoje produkty na targowisku. Głośne okrzyki na targu były czymś normalnym. Trzeba było w końcu w jakiś sposób poinformować klientów o tym, że ich maść na wszelkie bóle jest naprawdę skuteczna. Kapusta pochodząca z ogródka domowego ma naprawdę wyborny smak. Konie z hodowli X były szybkie jak błyskawica i mogły stawać w szranki do najróżniejszych bitew. W dawnych czasach, kiedy słowo pisane nie było znane lub było znane tylko przez garść osób, słowo mówione miało największą wagę w reklamowaniu.
Papirusy i rzeźby
Z czasem reklama zaczęła pojawiać się na papirusach i na rzeźbach. Przy czym jednak ludzie w większej części inwestowali w owe rzeźby, szyldy, ponieważ znajomość liter pisanych nie spowodowała, że wszyscy od razu umieli pisać poprawnie. Niestety, w dawnych czasach poziom analfabetyzmu był ogromny. Aby nie wystawiać się więc na pośmiewisko innych osób szewc zawieszał nad swoim zakładem metalową tabliczkę z butem. Piekarz miał szyld z bochenkiem nad swoją pracownią. Lekarze mieli znany wszystkim symbol krzyża z wężem go oplatającym, itd. Nawet do dzisiaj można spotkać takie szyldy historyczne nad zakładami, bowiem moda na takie elementy wraca. Jednocześnie, w dawnych czasach stosowane były papirusy, które nie były dosłowną reklama. Informowały jednak przechodzących, że w takim i takim miejscu jest bardzo dobre wino lub też jadło podawane przez wybitnych kucharzy. Najstarsze ogłoszenie reklamowe umieszczone było na papirusie pochodzącym z Teb z 3000 roku p.n.e.
Rewolucja druku
Pojawienie się druku wywołało prawdziwą falę rewolucji w reklamie. Prasa, ulotki, wizytówki – w jednym czasie reklama pod najróżniejszą postacią zaczęła zalewać rynek. Doszło do takiego momentu, że pod groźbą kary śmierci w pewnych krajach hamowano ten napływ ruchomej czcionki. Przykładem takiego kraju może być chociażby Francja. W ten sposób uspokojono trochę tą rewolucję i zapanowano nad nią, aby mogła rozwijać się w spokojniejszy sposób. Ruchoma czcionka, dzięki której praca nad reklamami szła o wiele szybciej sprawiła, że reklamy mogły pojawiać się częściej i to w wielu miejscach naraz. Na początku ograniczano się tylko do jednego miasta. Jednak z czasem, kiedy ludzie zaczęli coraz więcej podróżować, te same reklamy można było spotkać w wielu miastach. Na samym początku takie drukowane reklamy miały charakter informacyjny. Nie przywiązywano uwagi do żadnych detali. Te czasy jednak również się zmieniły i koncepcja reklamy była bardziej wymyślna.
Nowoczesna reklama
Gdzieżby teraz pomyśleć o reklamie umieszczonej na papirusie? Gdzie znalazłyby zastosowanie gliniane tabliczki na których reklamę wykuwano by specjalnym dłutem? To już nie te czasy. W chwili obecnej reklama jest czymś nowoczesnym, futurystycznym. To starannie opracowana koncepcja nad którą pracuje sztab ludzi. To nie tylko ruchoma czcionka, ale bardzo często wyraźne pokazanie produktu w formacie 3D. Obecna technologia i stale rozwijający się rynek sprawiły, że reklama ewoluowała od czasów starożytnych do tego, co w dniu dzisiejszym mijamy na ulicach. Nie można powiedzieć, że taka forma reklamy jest zła. Wszystkie plakaty wielkoformatowe, ulotki wręczane nam na ulicach sprawiają, że człowiek faktycznie zaczyna interesować się danym produktem.
Reklama na przestrzeni lat bardzo mocno się zmieniała. Obserwując dzisiejsze poczynania możemy być pewni, że niedługo zobaczymy różnego rodzaju reklamy w jeszcze innych wymiarze.