Myśląc o stronie internetowej, która wzbudza zaufanie, ma się przed oczami niekiedy serwis, który „śmiga” na dowolnym urządzeniu. Krótki czas ładowania strony ma znaczenie. Jednak to nie jedyne kryterium, jakie pozwala stwierdzić, czy strona jest przyjazna użytkownikom, czy nie. Jakie inne elementy wpływają na pozytywny odbiór serwisu WWW?
Czytelność i prostota strony internetowej
Nieraz właściciele serwisów biorą sobie do serca radę, by strona internetowa nie była jedną z wielu podobnych pod względem szaty graficznej. Można więc zatrudnić profesjonalnego grafika, który przygotuje super oryginalną strukturę strony, jakiej jeszcze nikt nie ma. Później natomiast okaże się, że serwis wzbudza zainteresowanie, jednak nie przekłada się to np. na lepsze wyniki sprzedażowe. Typowi użytkownicy sieci wciąż jednak częściej i chętniej pozostają na stronach, które są czytelne i stosunkowo proste.
Jeśli po wejściu na stronę od razu widać, czego można się spodziewać po dostępnych treściach, internauta nie czuje się zagubiony. Łatwo też może przejść do zakładki w menu, w jakiej prawdopodobnie znajdzie informacje, czy produkt, jakim się interesuje. Czytelność jest ważna zarówno w odniesieniu do treści zamieszczonych na stronie, jak i pozostałych elementów. Powinny znajdować się w odpowiednim miejscu oddalone od siebie na tyle, by strona wyglądała na schludną i zorganizowaną. Na czytelność strony wpływa też dobór kolorów, czcionek i wielkości dodawanych plików multimedialnych.
Natomiast prostota to przede wszystkim możliwość znalezienia poszukiwanej informacji w maksymalnie trzech kliknięciach. Zatem warto zadbać o dobrą nawigację, tak aby treści powiązać tematycznie między sobą. Przydaje się również nieskomplikowany layout – najlepiej, gdy tło jest w jednym kolorze, a na nim rozmieszczone są poszczególne elementy w dwóch innych barwach. Najczęściej szatę graficzną opracowuje się tak, by kolorystycznie nawiązywała do odcieni, w jakich jest logo i nazwa firmy.
Harmonia i intuicyjny układ poszczególnych elementów
Niedopasowane bloki tekstu pod względem szerokości, czy długości treści, która się wyświetla, psują wyraz estetyczny witryny. Tak samo zbyt wąskie lub zbyt szerokie menu zamieszczone z boku albo dodatkowa wydzielona przestrzeń z jednej strony na dodatkowe treści. Ważną kwestią jest również stopka, która zaczyna odgrywać coraz większe znaczenie – powinna ułatwiać dostęp do najważniejszych kategorii. Zatem jeśli jest to wskazane, można pokusić się o większy jej rozmiar, zwłaszcza gdy jest to rozbudowany serwis oferujący wiele rozwiązań.
Intuicyjny układ elementów na stronie jest bardzo ważny, ponieważ internauci są przyzwyczajeni do pewnych rozwiązań. Warto, chociażby wspomnieć o zakładce „O nas” albo „Kontakt”. Pierwsza znajduje się zwykle zaraz z lewej strony, a druga na końcu menu, z prawej strony. Jeśli zastosuje się inny układ lub gdy pominie się jeden z tych elementów, internauta może mieć przez dobrą chwilę problem ze znalezieniem treści, jakie są mu potrzebne.
Rozwiązania, które wzbudzają zaufanie na stronie WWW
Projektując stronę internetową, warto pamiętać o tym, żeby zamieszczać na niej treści w określony sposób. Na przykład w zakładce „Kontakt” warto podać dokładny adres siedziby firmy, pełną nazwę instytucji, a także różne preferowane formy kontaktu z faktycznym lub potencjalnym klientem. Nie zaszkodzi również ułatwić kontaktu, podając e-mail i numer telefonu w stopce.
Innym ważnym elementem strony internetowej jest regulamin serwisu, szczególnie jeśli jest to strona sprzedażowa. Dzięki niemu każdy odwiedzający dokładnie wie, jakie obowiązują zasady w określonych sytuacjach, co na ogół wzbudza zaufanie. Zwłaszcza gdy do żadnego punktu nie można mieć zastrzeżeń, jeśli chodzi o dobór słów, czy jednoznaczność treści.
Tworząc stronę WWW, która ma przyciągnąć odbiorców, warto pozostawić miejsce, gdzie z czasem pojawią się opinie zadowolonych klientów. Niekiedy to właśnie dzięki nim zamawiający nie waha się, czy kupić w tym serwisie, czy w konkurencyjnym.
Należy również pamiętać o przyjaznych adresach URL, by ich treść opisywała, co znajduje się na danej podstronie serwisu. Warto również zadbać o to, by domena miała standardową końcówkę, na przykład .pl albo .com zamiast takiej, o której większość nie słyszała. Ponadto zaufanie wzbudza strona, która „nie boryka się” co chwilę z problemami technicznymi.