Słowo „storytelling” zdaje się nie schodzić z ust marketingowców i copywriterów, ale ty nie do końca jesteś przekonany, że opowiadanie historii ma sens? Uwierz, ma. Obecnie w sprzedaży królują nieszablonowe, niezwykłe i oryginalne rozwiązania, a storytelling zdecydowanie taki jest. Jak to działa i czy naprawdę może przełożyć się na sukces twojej firmy?
Storytelling w biznesie
Zwykła reklama, migający baner, inwestycja w SEO? Te techniki sprzedażowe także dobrze się sprawdzają, ale tak naprawdę, jeśli chcesz, by twoja marka stała się rozpoznawalna, tak naprawdę liczy się oryginalność. Twoi potencjalni klienci muszą cię zapamiętać, a najbardziej pamiętamy to, co wzbudza w nas emocje.
Storytelling to technika przedstawiania usług i produktów właśnie w taki sposób, by wzbudzić w czytelniku emocje. Jego zadaniem jest sprawienie, że marka staje się bliższa czytelnikowi, nawiązuje się z nim pewnego rodzaju relacja. Dobrze skonstruowana opowieść wciąga, wzbudza ciekawość. Daje także możliwość większego rozgłosu. I przede wszystkim – nie jest banalna. Ale czy działa?
Jak działa storytelling?
Opowieści o ludziach, wydarzeniach, zdarzeniach to ważny element naszej kultury. Nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak istotna w naszym życiu jest narracja, żeby docenić jej rolę, warto przypomnieć sobie swój stosunek do baśni i bajek w dzieciństwie. Poprzez historie ludzie przekazywali sobie wiedzę o świecie, zapewniali sobie rozrywkę, udzielali pouczeń. Opowieści są czymś ponadczasowym, transhistorycznym. Można wręcz powiedzieć, że ludzie są zaprogramowani przez naturę do słuchania opowieści.
Najnowsze badania neuropsychologiczne wskazują na to, że faktycznie są. Kiedy próbujemy przyswoić dane w prostej formie, w naszym mózgu działają jedynie dwa obszary, te odpowiedzialne za przetwarzanie języka. Kiedy jednak mamy do czynienia z wiadomościami ujętymi w narrację, stają się aktywne różne części naszego mózgu, także te, które są odpowiedzialne za ruch, dotyk, zapamiętywanie i emocje. Na tym mechanizmie opiera się sprzedaż techniką storytellingu.
Czy to faktycznie działa? Wystarczy przyjrzeć się firmom, które są znane na światowym rynku, jak marki komputerowe, marki kosmetyczne czy producenci ubrań sportowych. W ich reklamach nie znajdziesz informacji o parametrach. Znajdziesz za to opowieść szczęśliwych ludzi o tym, jak ten produkt zmienił ich życie.
Storytelling dla mniejszych i większych firm
Oczywiście nie oznacza to, że to rozwiązanie tylko dla największych graczy na rynku. Storytelling to technika uniwersalna, a rozmach reklamy można dopasować do typu i wielkości twojego biznesu. Storytelling to nie tylko filmiki i reklamy telewizyjne. Może pojawić się także w treściach na blogu lub na stronie internetowej twojej firmy. Może także pojawiać się na ulotkach czy banerach.
W tym wypadku bardzo ważna jest spójność. Sposób opowiedzenia historii, jej treść, wydźwięk, bohaterowie – wszystko ma znaczenie. Storytelling pomoże ci zbudować wizerunek firmy, dlatego musi być spójny. Plan opowieści warto więc dopasować do twojej marki.
Angażująca opowieść niekoniecznie o tobie
Chociaż czasami wykorzystuje się storytelling, by opowiedzieć o firmie, to opowieści, w których produkt czy usługa pojawiają się nienachalnie, najbardziej zapadają w pamięć czytelników. Oczywiście świetnym rozwiązaniem jest stworzenie wciągającej, angażującej opowieści o założycielach firmy czy jej pracownikach, ale to tylko jeden z elementów.
Storytelling to nie autopromocja. Dużo informacji o produkcie czy firmie sprawi, że odbiorcy będą to identyfikować jako reklamę i się zniechęcą. Tekst powinien być zbudowany raczej wokół problemu, którego rozwiązaniem jest zakup twojego produktu czy skorzystanie z twoich usług. Powinno być to jednak wspomniane mimochodem, nie jako najważniejszy element opowieści. Nie musisz podawać także danych i wytycznych. W tym wypadku nie parametry są ważne, a emocje, jakie odczuwają bohaterowie opowieści i oczywiście czytający ją klienci.