Marketing internetowy staje się coraz ważniejszy w strategii działania firm. Właściwie nie można się już bez niego obyć, a ci, którzy decydują się na zróżnicowane i szerokie działania w tym zakresie, mogą liczyć na sukces wizerunkowy i zwiększenie sprzedaży. Bardzo ważnym elementem jest tutaj marketing w wyszukiwarce Google i spróbujemy się zastanowić, czym on właściwie jest.
Z wyszukiwarki Google korzysta prawie każdy
Z wyszukiwarki internetowej w Polsce korzysta pond 95% internautów, a na świecie jej dominacja jest niewiele mniejsza. Określenie „googlować” weszło już na stałe do potocznego języka, co dowodzi, że szukanie informacji w sieci jest równoznaczne z korzystaniem z Google. Nie dziwi więc, że postanowiono wykorzystać marketingowo ten stan rzeczy.
SEO, czyli optymalizacje strony
Marketing w wyszukiwarce nazywamy w skrócie SEM. Jest to skrót od anglojęzycznego określenia Search Engine Marketing, czyli w dokładnym tłumaczeniu właśnie marketing w wyszukiwarce. SEM łączy w sobie dwie grupy działań marketingowych. Pierwsza to SEO, czyli Search Engine Optimalization, co tłumaczymy jako optymalizowanie stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. Działania w ramach SEO mają za zadanie doprowadzić do jak najwyższej pozycji na liście Google po wpisaniu konkretnej frazy. Jest to bardzo ważne, aby strona była jak najwyżej, gdyż zwiększa to wielokrotnie szansę na to, że dużo większa liczba potencjalnych klientów czy konsumentów znajdzie ją w gąszczu innych stron z tej samej branży. Pamiętać należy, że SEO jest procesem długotrwałym i na widoczne efekty trzeba cierpliwości.
SEM, czyli rozliczenie PPC
Drugą grupę działań w obrębie SEM jest PPC (ang. Pay Per Click, czyli płac za kliknięcie), reklama w wynikach płatnych Google Adwords. Tutaj wszystko jest dużo prostsze. Płacimy za reklamę w wynikach wyszukiwania, określamy konkretne słowa kluczowe. Nasza strona wyświetla się później w grupie tzw. linków sponsorowanych, które można znaleźć na samej górze wyników wyszukiwania. Dodatkową zaletą PPC jest to, że kampania taka pojawia się błyskawicznie i nie potrzeba tutaj takiej cierpliwości jak w przypadku SEO.
Najlepiej, gdy na samym początku kampanii prowadzone są intensywnie SEO i PPC. Zapewni to szybki i skuteczny start i dobrą widoczność marki w wyszukiwarce. Natomiast po pewnym czasie, gdy strona jest już widoczna na tle konkurencji, działania marketingowe można ograniczyć do sprawnego i systematycznego SEO.