Te dwie nazwy brzmią podobnie, ale osoba znająca tajniki marketingu wie, że działania, które kryją się pod nimi, znacznie się różnią. Różnice między SEM i SEO są duże. Krótko mówiąc, zadaniem SEO jest dbanie o jak najwyższy wynik w wyszukiwarce osiągnięty w sposób organiczny, natomiast SEM skupione jest na skutecznym, ale płatnym reklamowaniu treści. Różnice między SEM i SEO są znaczne, ale te dwie dziedziny marketingu internetowego mogą ze sobą współgrać, uzupełniając się w działaniach na rzecz danej witryny.
Różnice między SEM i SEO – czym jest SEM?
Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach. Szerzej znany jako SEM. Obejmuje działania związane z promocją, na przykład poprzez linki sponsorowane. Różnice między SEM a SEO wynikają z faktu, że SEM jest pojęciem nieco obszerniejszym niż SEO (które jest jego składową). Wracając do samego SEM – jaki jest cel prowadzenia kampanii SEM? Głównym zadaniem SEM jest zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarkach oraz kierowanie ruchu na stronę. Przekierowania mogą mieć miejsce dzięki płatnej reklamie lub SEO.
Różnice między SEM i SEO – czym jest SEO
SEO zdaje się być bliższe przedsiębiorcom. Mogą oni samodzielnie zajmować się pozycjonowaniem swojej strony i inwestować w to jedynie swój czas, a nie fundusze. SEO to tylko element, który przyczynia się do marketingu w wyszukiwarkach. Warto pamiętać, że to rodzaj działań, który nie przyniesie od razu rezultatów. Na efekty trzeba czekać kilka tygodni, czasem nawet miesięcy. To sposób promocji, który wymaga cierpliwości i przede wszystkim systematycznej pracy nad optymalizacją strony.
Przez optymalizację strony rozumie się zadbanie między innymi o optymalizację kodu, treści i grafik. Różnice między SEM i SEO w wielu przypadkach sprowadzają się do jakości treści proponowanych przez wyszukiwarkę. Te, które wysoką pozycję uzyskały dzięki opłaconemu miejscu, nie dają gwarancji, że są dobre. Z kolei content, który naturalnie wypozycjonował się dzięki SEO to z pewnością wartościowy artykuł, ponieważ, jak wiemy, algorytmy Google oceniają treści dosyć surowo.
Najważniejsze różnice między SEM i SEO
Różnice między SEM i SEO sprowadzają się do tego, że SEO jest częścią SEM, ale działa na innych zasadach i wymaga znacznie więcej zaangażowania ze strony administratora pozycjonowanej witryny. Wymaga także czasu. SEM można częściowo uznać za drogę na skróty – łatwo jest w ten sposób dotrzeć do grupy docelowej i szybko osiągnąć założone cele. Z kolei SEO, w połączeniu z dobrym content marketingiem, ma szansę na zbudowanie długofalowych relacji z odbiorcami, którzy w przyszłości mogą stać się klientami firmy. SEO sprawdza się także przy targetowaniu lokalnym i może przynosić długotrwałe korzyści.